top of page

SVIP
Nyt liv til Fænø-skyttens gamle smakkejolle ”Svip”

Pressemeddelelse
Lige nu markerer man på Lillebælt Værftet i Middelfart at Unesco i december 2021 satte nordens klinkbyggede joller på verdensarvslisten. Her er man netop startet på at lave en nybygning af den gamle klinkbyggede jolle ”Svip” der for snart 125 siden, blev bygget til skytten på Fænø. Projektet har historisk fokus og er et unikt uddannelsesprojekt for Middelfart Skibs- og Bådebyggeris to lærlinge og andre i gang med skibsbygger-uddannelsen, samt en række af vore aktive medlemmer, der arbejder med renovering af klinkbyggede både. Det er samtidig et oplevelses-projekt for lokale og byens gæster, som nu får mulighed for at kigge bådebyggerne over skulderen. Byggeriet foregår i et såkaldt åbent-værksted lige ud til Havnegade ved marsvin lyttestationen. På nuværende tidspunkt er kølen strakt, stævnene rejst og pligterne sat, så nu kan opplankningen begynde. Projektansvarlig og bygherre: Foreningen Lillebælt-Værftet, Havnegade 98, Middelfart i samarbejde med Lillebælt Smakkelaug. Projektfase: sommeren 2022 til søsætning 12.05.2023. Udførsel: Middelfart Skibs- og Bådebyggeri v. bådebygger Chris Domino Larsen, Havnegade, Middelfart. Nybygningen af ”Svip” er lagt i hænderne på værftets to lærlinge Emma og Jonas. De vil under kyndig vejledning fra skibsbygger Chris bygge den gamle skyttes jolle efter nye tegninger og dermed tilegne sig de særlige færdigheder som klinkbygningen kræver og som ellers er ved at gå i glemmebogen. I dag lærer man klinkbyggeri på skibsbygger-uddannelserne i et meget begrænset omfang. Økonomi: Samlet budget for genopbygning af ”Svip” på Middelfart Skibs- og Bådebyggeri, syning af sejl, fremstilling af stormast, topmast og spryd-rig m.m.: 350.000 kroner, som er tilvejebragt via private midler og fonde. Støtten har vi modtaget af Omstillingspuljen, Fynske Bank Fonden samt Monjasa Historien: I 1898 blev skytten på Fænø et vigtigt arbejdsredskab rigere. Den klinkbyggede Lillebælt-smakke ”Svip” gled i Fænøsund under sin sprydstage rig med topsejl. Den klinkbyggede jolle var hans jagtbåd, og indgik i flåden af små og store Lillebæltsmakker, som befolkede sundet og Lillebælt for at sikre transport af varer og folk, marsvinejagt og fiskeri. Det fremgår, at ”Svip” blev bygget til skytten på Fænø, men det fremgår ikke præcis, hvem der bestilte, betale og udførte det dygtige skibstømmerarbejde. Skytten ejede og sejlede i ”Svip” frem til, hun blev bygget om til fiskebåd i Lillebælts regionen. Efter sigende var der på det tidspunkt en fiskedam i midten af båden. Dens næste ejer blev tidligere skibshandler i Fredericia Ejner Christensen, som byggede ”Svip” om til en kapsejler, der fra 1936 og op gennem 50’erne halede pokaler på stribe hjem i hele landet. ”Svip” har siden blot haft to ejere. Fra 1961 læge Nils Gerdes og fra 1973 Christian Henneberg – begge Strib. I dag er det så Lillebælt-Værftet, der har fået stillet ”Svip” til rådighed og med dette projekt håber at kunne genskabe sejljollen og samtidig sætte lys på et håndværk, der risikerer at gå i glemmebogen. Hjem til værftet Hvor ”Svip” blev bygget fortaber sig som nævnt i historiens dønninger, men fakta er, at ”Svip” i de snart 125 år har sejlet Lillebælt og Fænøsund tyndt med skiftende ejere. Og ”Svip” er i dag kommet hjem til det værft, hvor den måske blev bygget eller sandsynligvis har fået adskillige overhalinger. Lillebælt-værftet har fået overdraget jollen fra den nuværende ejer. Den er ikke mulig at renovere, så i stedet har frivillige brugt sommeren 2021 på at måle den næsten 125 år gamle jolle op på millimeter. Drømmen er at kunne bygge en ny ”Svip”, som kan søsættes i 125-året for dens første søsætning i 1898. Projektet er drevet af Foreningen Lillebælt-Værftet, som har til mål at bevare den unikke historie om de gamle træskibe og håndværket, der ligger bag. Middelfart Skibs- og Bådebyggeri skal være stedet, hvor byggeriet skal foregå, for her kan bådebygger Chris Domino Larsen som en af de få i Danmark fortsat kunsten at klinkbygge. Værftet er gået i lige linje fra den første bådebygger Mads Illum i 1855 til Chris Domino Larsen i dag. Nordisk håndværk De klinkbyggede både kan dateres 1000 år tilbage og er unik i Danmark og de øvrige nordiske lande i en grad, så Unescos Verdensarvsfond har fået øje på det. Unesco satte klinkbyggeri i Norden på verdensarvslisten i netop 2021.


 

bottom of page